5. kesä, 2016
Julkaistu: Tamperelainen 25.5.2016
Jos suuruuden ekonomia toimisi, menisi suurilla keskuksilla hyvin. Laskelmia säästöistä ei ole julkisuudessa ollut, joilla keskittämistä voitaisiin perustella. Näyttöä eriarvoistumisesta sen sijaan löytyy.
Koulutusverkon supistaminen tarkoittaa, että nuori joutuu valitsemaan opiskelupaikakseen muun kuin ensisijaisen toiveensa. Se tulee lisäämään keskeyttämisiä ja uudelleenkouluttautumisen
tarvetta.
Tutkimusten mukaan nuorten syrjäytyminen on jopa 25% paikkakunnilla, joilla ei ole toisen asteen koulutusta ollenkaan. Koulutuksen karsiminen on ristiriidassa nuorisotakuun kanssa. Lasku siirtyy sote- sektorille.
Koulutuksen,
työpaikkojen ja palvelujen keskittämisellä on laaja-alaisia seurauksia. Muuttohalukkuus kasvaa, asuntojen hinnat nousevat keskuksissa ja romahtavat maaseudulla. Syntyykö uusi köyhälistö maalta muuttavista perheistä?
Kun pääkaupungissa asumista ei pysty siivoojan palkalla maksamaan, niin työn tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa. Joten elinkeinoelämäkin kärsii.
Keskittäminen johtaa luonnonvarojen ja maaseudulla olevan
infrastruktuurin tuhlaukseen, sillä luonnonvarojen hyödyntäminen edellyttää lähelleen työntekijöitä ja palveluja. Miten käy pientilojen syrjäseuduilla, kun aika jättää pienviljelijät?
Omat nuoremme eivät halua perheineen alueille joista palvelut, koulut ja työpaikat ovat viety. Omavaraisuus ruuassa vaarantuu.
Sote-uudistuksessa palvelut keskittyvät ja palveluntuottajat eriarvoistuvat.
Pk yritykset eivät pärjää suurten kokonaisuuksien kilpailutuksissa, sillä suuret, monikansalliset yritykset voittavat kilpailutukset tilapäisellä alihinnoittelulla yms. ja palvelu monopolisoituu sekä menetämme verovaroja.
Keskittämällä ensihoitoa kärsii myös yhdenvertaisuus. Lisäksi pitkät välimatkat lisäävät komplikaatioita. Hyvin toteutunut ensihoito säästää kustannuksia.
Ilman taloudellisia kannustimia sote-säästöjä ei synny. Jos kunta onnistuu ennaltaehkäisevässä työssä, pitäisi maksuosuuksien laskea. Jos pieniltä kunnilta viedään oikeus säilyttää
perustason sote- palvelut, niin miten kunta pystyy huolehtimaan ennaltaehkäisevästä terveydenhuollosta?
Jos keskittäminen ei hyödytä luonnonvarojen käyttöä, kotimaisia pk- yrityksiä, valtion verotuloja,
omavaraisuutta ruuassa, lähidemokratiaa, yhdenvertaisia palveluja eikä tuo säästöjä, niin kuka hyötyy keskittämisestä?
Uusimmat kommentit
26.07 | 05:25
Erinomainen kirjoitus Etelä-Suomen Sanomissa (Lahti) tänään 26.7. Oletettavasti joissakin muissakin lehdissä?
22.06 | 19:00
Olipa sinulla hyvä juttu keskiviikon 22.6.22 Aamulehdessä. Tartuit isoon ongelmaan.
26.05 | 07:47
Hei Riitta!Perun tuloni vaaliavustajaksi
24.05 | 11:16
Hyvä Riitta,Kiva, persoonallinen esittely.